
مهارتهایی که هر فروشنده باید بداند (قسمت دوم)
همانطور که در مطلب هفته گذشته به آن اشاره کردیم حرفه فروش روز به روز در حال تغییر است . تکنولوژی، خرید و فروش، خریدار و فروشنده همه عواملی هستند که شامل این تغییرات میباشند.
در مطلب هفته گذشته به توضیح برخی موارد پرداختیم. در این مطلب و مطلب هفته آینده دیگر موارد را معرفی خواهیم کرد .
فروش تجربه و تخصص
فروشندگان نیازمند این هستند که در دو زمینه تخصص داشته باشند. اول باید خریداران و نیاز آنها را درک کنند که این موضوع شامل درک خریداران و شناخت مشکلاتی است که ممکن است در هنگام خرید برایشان پیش آید. دوم فروشندگان نیازمند آن هستند که اطلاعات بسیاری در مورد محصولات و خدمات خود داشته باشند.
راهنما
خریداران مایلند که به آنها کمک داده شود و ارتباطشان با فروشنده قطع نباشد. در واقع کمک دادن به مشتریان نوعی طرز فکر است و مهارت محسوب نمی شود. ممکن است برخی از فروشندگان با این موضوع مخالفت کنند اما به یاد داشته باشید که هر نوع ارتباط با مشتری میتواند به نفع کسب و کار شما باشد.
بیان داستان
خریداران مایل نیستند که بسیار در رابطه با محصولات و خدمات شما بشنوند . فروشندگان خوب و ماهر این موضوع را میدانند و برای توضیح محصول و خدمات خود و همچنین حقایق آن ، در قالب داستانی که در نهایت پاسخ مشتری را نیز داده باشد بیان میکنند. به عنوان مثال در رابطه با خرید سیستم تلفنی مشتری در واقع نمیخواهد سیستم تلفنی بخرد بلکه میخواهد با خرید سیستم تلفنی پیشرفت و بهبود در کار را داشته باشد پس درنتیجه برای فروش سیستم تلفنی بهتر است فروشنده توضیح دهد که چگونه سیستم تلفنی کسب و کار را بهبود میدهد و تاثیر مثبتی در روند کار خواهد داشت.
توانایی نوشتن
فروشندگان امروزه باید قادر به نوشتن باشند. یکی از مهارتهای مهم فروش استفاده از ایمیل برای ارتباط با خریداران است. در این زمینه مقرراتی وجود دارد که باید آن را به یاد داشته باشید. اول هرچقدر شما کمتر بنویسید بهتر است. سعی کنید که نوشتن شما مختصر و مفید باشد. دوم سعی کنید از متنهای دیگر کپی نکنید . شما باید در ارتباط با مشتریان زمان بگذارید و مطلب مورد نظرتان را ایجاد کنید.
فروش موثر از طریق تلفن
با گذشت زمان فروش با استفاده از روش چهره به چهره به دیگر روشها منتقل می شود . در نتیجه فروشندگان باید در زمینه مدیریت فروش با استفاده از تلفن مهارت کافی را داشته باشند. این موضوع نیازمند آن است که شما مهارتهای مختلفی را داشته باشید . مانند تشخیص لحن صدای فرد در زمینه داشتن رضایت بعد از خرید محصول. نکته مهم در اینجا اینست که شما باید آنقدر مهارت داشته باشید که بتوانید مانند ارتباط چهره به چهره از طریق تلفن با مخاطب ارتباط برقرار کنید.
رسانههای اجتماعی
رسانههای اجتماعی در زمینه کسب و کار و فروش رو به رشد است. بسیاری از فروشندگان خوب و ماهر این روزها کسب و کارشان را در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام ، فیس بوک ، لینکدین و …. ترویج دادهاند. این حرکت خوب است اما هدف از این موضوع ارتباط و تعامل با مشتریان میباشد. برخی از فروشندگان از طریق رسانههای اجتماعی برنامههایی را ایجاد میکنند تا مخاطبانشان را از نزدیک ببینند که در نتیجه آن، در این برنامهها فروشهای خوبی رخ میدهد. این وظیفه فروشندگان است که برای این موضوع برنامه ریزی کنند.
نوشتن نظر