شرکت الماس تابان بنیانگذار و مروّج فرهنگ «هوای تازه تجارت» در صنعت ساخت مراکز عظیم تجاری در کشور است؛ این شرکت توانمند و مقتدر با بهرهمندی از سرمایههای انسانی متخصص و متعهد خود، توانسته در دومین کلانشهر مذهبی جهان، مشهد مقدس با رویکرد و راهبردی خلاقانه و ویژه پروژهی فاخر و غرورآفرین «بزرگ بازار اطلس» را به عنوان بزرگترین مرکز خرید لوازم منزل کشور در «هوای تازه تجارت» به سرانجام برساند و مقدمات بهرهبرداری شکوهمند آن را از یک سال قبل با برگزاری همایشهای آموزشی حرفهای و پربار به صورت ماهیانه برای کسبهی محترم و بازاریان عزیز فراهم سازد.
شرکت الماس تابان پروژهی هوشمندانهی دیگری با عنوان «پارک بازار» را در منطقهی استراتژیک، پرجمعیت و کمبرخوردار شهر مقدس مشهد با نوید و بشارت «هوای تازه تجارت» آغاز نموده است.
از آن جهت پروژهی «پارکبازار» را میتوان پروژهای هوشمندانه نامید که با ظرافت تمام توانسته تمامی نیازهای جمعیت پشتیبان خود را مدنظر قرار دهد و به ترکیبی خلاقانه و هوشمندانه از امکانات ضروری یک مرکز خرید ایدهآل و جذاب با عنوان «تـفـریـح خـوب، تـغـذیـه سـالـم و خـریـد مـتـفـاوت» دست یابد.
این مجموعهی خلاق معتقد است که همهی اقشار جامعه شایستهی «هوای تازه تجارت» هستند، به همین دلیل در صدد توسعهی این فرهنگ غنی در کشور و به ویژه مناطق کمبرخوردار مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدکنندگان ایرانی بر آمده است.
شرکت الماس تابان همواره در انتخاب و گزینش پروژههای خود در گام نخست به موقعیت جغرافیایی پروژه، دسترسیها، امکانات شهری منطقه، جمعیت پشتیبان و دیگر عوامل موثر در موفقیت و رونق یک مرکز خرید توجه ویژهای داشته است.
شرکت الماس تابان در کنار دقت نظر خود در انتخاب پروژهها، توانسته است به سبک و شیوهای منحصر به فرد در ساخت مراکز عظیم تجاری در پس سالها تجربه دست یابد که در نتیجهی آن سرعت عملیات ساخت خود را با حفظ کیفیت در بالاترین سطح افزایش دهد، به همین دلیل دورهی بازگشت سرمایهگذاری را کوتاه و ضریب سودآوری پروژهها را برای تمامی ذینفعان خود به شکلی مطلوب رشد دهد. وجود هستهی اصلی «مهندسی ارزش» در فرآیند تولید، از جمله وجوه برتری شرکت الماس تابان کیش بوده که به صورت مستمر به ارزشآفرینی برای پروژهها به تناسب پیشرفت آن با تهیهی جدیدترین، بهترین و باکیفیتترین مواد اولیه، تجهیزات، ملزومات و ماشینآلات میپردازد. باور «مهندسی ارزش» از آنجا در هستهی اصلی شرکت الماس تابان کیش تقویت شده که شاهد پیشرفت صنعت ساختمان در بخش تولید مواد اولیهی جدید هستیم که نمیتوان از بکارگیری آنها به استناد تصمیمگیریهای اولیه صرفنظر کرد.
شیوه و رفتار خرید مردم در گذر زمان دستخوش تغییرات بسیاری شده است. امروزه مردم توقع دارند از مراکزی خرید نمایند که در کنار بر طرف نمودن نیازمندیهای آنها، به فکر رفاه و آسایش آنها نیز باشند. این در شرایطی است که عمر راستهبازارها و بازارهای خطی و غیرمتمرکز در سطح شهر به پایان رسیده است؛ مدیران و مسئولان شهری در شرایط فعلی بهترین گزینه برای مقابله با مشکلاتی همچون ترافیک، امنیت، کنترل و نظارت بر قیمتها، توزیع متوازن خدمات شهری، افزایش رفاه اجتماعی، توسعه صنعت گردشگری و ... را در گرو توجه ویژه به مراکز خرید حرفهای میدانند.
از این روست که برای تحقق برنامههای تدوین شده در سند چشمانداز ۱۴۰۴ کشور و مشهد مقدس باید توجه خاصی به مراکز خرید داشت.
متخصصان و پژوهشگران در علوم رفتارشناسی مشتریان با انجام تحقیقات و مطالعات فراوان دریافتهاند که برای افزایش زمان ماندگاری مشتریان در بازارها و فروشگاهها، باید امکانات رفاهی متنوعی را برای آنان فراهم نمود. اگر مشتریان بتوانند نیازهای اولیهی خود را مانند تغذیه سالم، استراحت کافی، انجام فرائض دینی و ... را در مرکز خرید به خوبی بر طرف نمایند، تمایلی به خروج زودهنگام از مراکز خرید نخواهند داشت چرا که از حضور در این مراکز لذت میبرند؛ از این رو میتوان وجود فودکورتهای حرفهای را زمینهساز این مهم دانست. به همین دلیل در مجموعهی «پارک بازار» توجه ویژهای به ذائقهها و سلایق مشتریان در گروههای سنی متفاوت با فرهنگهای مختلف و مهیا نمودن تنوع غذایی در بخش غذاهای سنتی، محلی، ملل، اسلامی، کودک، رژیمی و سبز، رستوران مجلل و ... در دستور کار قرار گرفته است.
وجود تریا و کافی شاپها در مراکز خرید از بزرگترین نقاط قوت یک مجموعه به شمار میآید. مشتریان دوست دارند در زمان استراحت خود در کنار عزیزانشان از لذت با هم بودن و صرف وعدههای نیمروزی و عصرانه بیشترین بهره را ببرند. این در حالی است که صاحبان کسب و کار و متصدیان فروشگاهها در مراکز خرید نیز به دنبال فضایی برای برگزاری جلسات تجاری، رسمی و کاری با مشتریان کلیدی خود هستند که کافیشاپها بهترین محل برای انجام چنین کار و پذیرایی باشکوه است.
در دنیای امروز، نقش کافیشاپها در فراهم نمودن امکانات حرفهای و خوب برای تفریح سالم جوانان یک نقش کلیدی و غیرقابل انکار شده است. برگزاری بسیاری از رویدادهای فرهنگی و اجتماعی در کافیشاپها که از محیطی سالم متناسب با فرهنگ غنی ایرانی اسلامی برخوردار هستند، را میتوان از جمله کارکردهای فرهنگی کافیشاپها دانست.
تعریف یک مرکز خرید حرفهای و جذاب فقط با وجود معماری زیبا و فروشگاههای پر زرق و برق خلاصه نمیشود. بلکه این مجموعه نیازمند خدمات جانبی برای مشتریان خود خواهد بود که از جمله مهمترین آنها تامین فضای پارکینگ است. مشتریان دوست دارند با پیمودن کمترین مسافت به امکانات مرکز خرید دست یابند و بعد از انجام خرید، به سرعت به ماشین خود دسترسی داشته باشند و در این خلال نگران تامین امنیت آن در حاشیهی خیابانها نباشند.
امروزه محققان رمز موفقیت یک مرکز خرید را در سهولت دسترسی مشتریان خلاصه نمودهاند. چه بسیار مراکز خریدی که به واسطهی دسترسی دشوار به آن و فقدان خدمات رفاهی از جمله محل پارکینگ، از رونق افتادهاند و یا مشتریان خود را با زحمات بسیاری مواجه ساختهاند. این مشتریان تا زمانی به مراکز خرید قدیمی وفادار خواهند ماند که حق انتخاب دیگری نداشته باشند.
در دنیا هیچ لذتی برای پدرها و مادرها بالاتر از تماشای شادی و نشاط کودکان و فرزندانشان هنگام بازی وجود ندارد. یک مرکز خرید حرفهای باید توجه همهجانبه به نیازهای خانواده داشته باشد. در این میان وجود شهربازی میتواند بهترین فضا را برای این مهم ایجاد نماید. خانوادهها تمایل دارند تا فرزندانشان پس از ورود به چنین فضاهایی آموزشهای لازم را در خصوص تعاملات اجتماعی، کارگروهی، رشد خلاقیت، پرورش مسائل فرهنگی و مذهبی را در کنار بازی و تفریح تجربه نمایند. یکی از موثرترین شیوههای آموزشی و تربیتی در دنیای امروز، انتقال مفاهیم از طریق بازی و سرگرمی است. وجود شهربازی در «پارک بازار» که تا پیش از آن دارای یک شهربازی روباز با کارکرد فصلی بود، بشارت و نوید یک شهربازی دائمی برای شهروندان عزیز را با شعار «شادی برای تمام فصول» به همراه دارد. «شادی برای تمام فصول» حق بدیهی کودکان این مرز و بوم است.
مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان با دارا بودن سالیانه بیش از ۲۵ میلیون زائر و گردشگر از اقصی نقاط جهان، باید طلایهدار و پرچمدار ترویج فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی باشد. فرهنگی که همگان باید در گسترش آن به ایفای نقش بپردازند؛ اما در این میان نباید نقش تاثیرگذار مراکز خرید را در این خصوص نادیده گرفت. وجود یک نمازخانه بزرگ و زیبا با معماری اسلامی و برگزاری مراسم مذهبی و فرهنگی در آن میتواند منجر به ثبت لحظات خوش و بهیادماندنی برای مشتریان و بازاریان عزیز گردد که به حق حبیب خدا نامیده شدهاند. پسندیده نیست که صدای اذان از ماذنهی مساجد و بلندگوهای مراکز خرید طنینانداز شود، اما محلی فاخر برای اقامهی نماز جماعت در آن وجود نداشته باشد. یکی از مهمترین اعمال عبادی هر مسلمان، طواف کعبه است که هنگام نماز متوقف میشود؛ فرهنگ غنی «هوای تازه تجارت» توجه ویژه به انجام فرائض دینی را در کنار تجارت و کسب و کار یک اصل مهم میداند.
مجموعههای فرهنگی دیگر مانند کتابخانه، سالن همایش و نمایش، محل برگزاری مراسم آیینی و مذهبی، پارک علم و دانش ویژهی کودکان و ... مکملهای تاثیرگذاری در کنار نمازخانه برای کاربریهای فرهنگی خواهند بود.
اگر قرار بود نام دیگری به جز قرن ارتباطات و اطلاعات برای قرن ۲۱ در نظر میگرفتیم، بدون شک آن نام قرن دیجیتال بود. امروزه کالاها و تجهیزات دیجیتالی به تمامی بخشهای زندگی راه یافتهاند. از وسایل شخصی و همراه گرفته تا وسایل آشپزخانه و زندگی، از خودروها گرفته تا ملزومات کار و تجارت. بنابراین گریزی از پذیرش کالاهای دیجیتال نیست، این در شرایطی است که پیشرفت و توسعهی این صنعت به راستی غیرقابل پیشبینی شده است و نمیدانیم که در آیندهای نزدیک چه اختراعات و ابداعاتی در انتظار بشریت است و در دهکدهی جهانی چه اتفاقی رخ خواهد داد. از این رو در «پارک بازار» که بهترین چیدمان و آرایش صنفی را طراحی نموده است، میتوانیم تمامی مشاغل مرتبط با کالاهای دیجیتال و صنوف مکمل آن را در بخش «دنیای دیجیتال» مشاهده نماییم. مشاغلی مانند: موبایل، کامپیوتر و لپتاپ، دوربین عکاسی و فیلمبرداری، لوازم منزل و صوت و تصویر، کیف و لوازم جانبی کامپیوتر، کافینت
توجه به زیبایی و آراستگی ظاهری از جمله ویژگیهای انسان متمدن امروزی است؛ در این میان ایران عزیز و ایرانیان فرهیخته به پشتوانهی چندین هزار سال فرهنگ و تمدن، بیشتر از دیگر مردمان جهان توجه به تاثیر مثبت زیبایی و آراستگی ظاهری نمودهاند. همواره سلیقهی ایرانیان در طراحی لباسهای محلی زبانزد خاص و عام مردم جهان بوده و در فستیوالهای جهانی در صدر هنرمندی قرار دارند. در هر گوشه از کشور عزیزمان، شاهد فرهنگ غنی در طراحی لباس خاص آن منطقه را شاهد هستیم. از روستائیان شمال کشور گرفته تا عشایر مرکزی ایران، از جنوب کشور گرفته تا شرق و غرب ایران عزیز. «پارک بازار» توجه ویژهای به مشاغل در بخش «دنیای پوشاک و زیبایی» در تمامی رستهها داشته است. مشاغلی مانند: پوشاک بانوان و آقایان (تمامی شاخهها)، مانتو، کت و شلوار، پارچه، شال و روسری، چادر، پوشاک ورزشی، خرازی، مصنوعات چرمی، کالاهای تندرستی، کیف و چمدان، کفش (مجلسی، اسپورت، ورزشی، راحتی، خانه) لوازم ورزشی
توصیه اسلام به موضوع تشکیل خانواده و ازدواج به اندازهای است که انجام آن را معادل به دست آوردن نیمی از دین میداند. سهولت، تنوع و فراوانی ملزومات ازدواج در «پارک بازار» در تشویق جوانان به امر ازدواج میتواند نقش مهمی ایفا نماید. گاهی دیده شده است که آن قدر فرآیند خرید ملزومات ازدواج به دلیل غیرمتمرکز بودن فروشگاهها به طول میانجامد که طرفین ازدواج را تا مرز پشیمانی پیش میبرد و این در حالی است که در عمل امکان برنامهریزی مالی برای خرید تمامی نیازها را نیز از آنها میگیرد و شاهد هستیم که در میانهی راه خرید، با کسری بودجه مواجه میشوند. «پارک بازار» با نگاهی ویژه تمامی مشاغل مرتبط با ازدواج و خانواده را در بخش «دنیای ازدواج و خانواده» جای داده است. مشاغلی مانند: پوشاک عروس و داماد (تمامی شاخهها)، طلا و جواهر، ساعت، نقره و زیورآلات، مزون عروس، آیینه و شمعدان، آرایشی و بهداشتی، مانتوی مجلسی، پارچه مجلسی، چادر مجلسی، کیف و کفش ویژه عروس و داماد، ملزومات ازدواج، کالای خواب، کالای لوکس و دکوریجات، صنایع دستی، گل مصنوعی و تزئینات داخلی، عینک طبی
تامین نیازهای کودکان در سالهای اولیهی زندگی و دوران تحصیل، معمولا بیشترین بودجه خانواده را به خود اختصاص میدهد، چرا که این نیازها متناسب با رشد کودکان، مدام در حال تغییر هستند. از طرفی سبک زندگی ایرانیان به گونهای بوده است که همواره به دنبال بهترینها برای فرزندان خود بودهاند، از این رو لازم است تا در «پارک بازار» توجه خاصی نسبت به این نیاز مهم خانواده وجود داشته باشد. به همین دلیل در بخش «دنیای کودکان» مشاغل متنوعی را میتوانید مشاهده نمایید. مشاغلی مانند: پوشاک کودکان (تمامی شاخهها)، سیسمونی، کفش، اسباببازی، کالای خواب (مخصوص کودکان)، کالاهای بهداشتی، عکاسی و آتلیه کودک، ملزومات مدرسه و لوازمالتحریر، ملزومات ورزشی، کیف و کولهپشتی، اطاق کودک، عینک کودک، دوچرخه و وسایل بازی، کالاها و محصولات فرهنگی و آموزشی
«هوای تازه تجارت» کیمیایی است که همه به دنبال آن هستند. از بازاریان و تجار گرفته تا مشتریان سختسلیقهی امروزی. ابعاد «هوای تازه تجارت» آنقدر گسترده است که تمام زندگی انسان را در بر خواهد گرفت. تفکر «هوای تازه تجارت»، در بر گیرندهی سبک جدید و نوینی از تجارت و کاسبی است که در آن مشتریمداری، رضایتمندی، آیندهنگری و مفاهیمی والایی چون رزق و روزی حلال، توجه به باورها و فرهنگها و رعایت شأن و منزلت و کرامتهای انسانی حرف اول را خواهد زد. مفاهیمی که مشتریان امروزی شیفتهی آن بوده و هستند و تمایل دارند تا در «هوای تازه تجارت» نفس بکشند و خرید کنند و لذت ببرند. آن چیزی که در ذهن مشتریان برای همیشه نقش میبندد، اغواکنندگی معماری یک مرکز خرید نیست، بلکه اخلاق، منش و رفتار یک فروشندهی حرفهای است. خاطرهای که از آن خرید در ذهن مشتری میماند به درازای یک عمر خواهد بود و تا سالیان متمادی نقل محافل میگردد. «هوای تازه تجارت» رمز موفقیت ما برای جهانی شدن است.
توجه به سهولت در خرید مشتریان با ایجاد تنوع در کالاها، چیدمان متفاوت، قیمتهای استثنایی، خدمات ویژه، تخفیفهای روزانه و دورهای، برگزاری جشنوارههای فروش، اجناس تازه و مرغوب و ... از اصلیترین سیاستهای هایپرمارکتها بشمار میآیند. «پارک بازار» افتخار دارد که راهاندازی اولین هایپرمارکت منطقه را با پوشش تمامی گروهکالاهای مصرفی و سوپری مورد نیاز خانوادهها در تمامی زمینههای غذایی و خوراکی، بهداشتی، محصولات تازه، میوه و سبزیجات، پروتئینی (مرغ، ماهی، گوشت و ...)، ملزومات منزل و لوازم خانگی سبک و سنگین را به انضمام آجیل و خشکبار، قنادی و شیرینی، عطاری و گیاهان دارویی و ... در دستور کار خود قرار داده است. تاثیری که هایپرمارکتها در اصلاح الگوی مصرف و ایجاد بهرهوری در سبد خرید خانوارها و توجه به تولیدات ملی میگذارند، بدون شک یکی از ابزارهای قدرتمند تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
توجه به سلامت جسمی از جمله مسائل مهمی است که در فرهنگ هوای تازه تجارت، جایگاه ویژهای دارد. کسبهی محترم و مشتریان مراکز خرید باید بدانند که بزرگترین نعمتی که خداوند مهربان به آنها عطا فرموده، نعمت سلامتی است که باید در حفظ و نگهداشت آن کوشا باشند. بسیار دیده شده است که افراد بدون توجه به وضعیت جسمانی و سلامت بدنی خود ساعتهای متمادی به سختی کار کردهاند و زمانی موضوع را در یافتهاند که متاسفانه سلامتی آنها به خطر افتاده است و ناگزیر شدهاند تمام درآمدی که حاصل از کار سخت به دست آمده را خرج بازگرداندن سلامت خود کنند. تقویت قوای جسمی با تغذیهی سالم، از جمله نکات کلیدی است که همگان باید در فرهنگ «هوای تازه تجارت» آن را رعایت نمایند. وجود «دنیای ویتامین و انرژی» با تامین انواع و اقسام آبمیوههای طبیعی و انرژیبخش، یکی از کاربردیترین و کارآمدترین بخشهای «پارک بازار» به حساب خواهد آمد که قطعا مورد استقبال همگان قرار خواهد گرفت.